En smoothie ska inte bara vara god. Den ska göra gott också

Vi på Brämhults har alltid trott på att det naturligt goda är bäst för både kropp och själ. Därför är även våra smoothies gjorda på 100% färska frukter och grönsaker som har mosats, krossats och pressats utan vare sig krångliga processer eller konstiga tillsatser. Och för att de ska göra ännu mer gott har vi även blandat ner örter, bär och alger som är speciellt kända för sina välgörande egenskaper. Idag finns våra smoothies i fyra olika smaker. Allihop lika naturligt laddade med allt som piggar upp, stärker och lindrar - från nyttiga antioxidanter med de viktigaste vitaminerna, till proteiner, fibrer och mineraler.

Ananas, Mango och Acerola smoothie

med apelsin och banan

Säg hej till superbäret Acerola!
Acerola är ett tropiskt bär som växer från buskar i den sydamerikanska eller västindiska regnskogen. Det kallas även för Bargbados-körsbär och kan ståta med att vara den mest c-vitaminberikade av alla frukter och bär. Acerola innehåller till exempel så mycket c-vitamin som apelsinen. Bäret är dessutom proppfullt av karoten, e-vitamin, k-vitamin och massor av mineraler.

Näringsinnehåll/100 g

Energi 290 kJ/70 Protein 1 g Kolhydrater 15 g
Fett <0,5 g Vitamin C 103 mg*
* 129% av daligt rekommenderat intag, DRI (DRI för vuxna är 80 mg/dag).

Blåbär och Hallon smoothie

med apelsin, ananas och banan

Blåbär håller dig i balans!
Blåbär är ett förträffligt litet bär som förbättrar allt från korttidsminnet, balansen och koordinationen. Bäret innehåller förutom nästan mest antioxidanter av alla frukter och bär även kostfibrer som minskar risken för inflammation i tarmen.

Hallon är en frisk fläkt i magen!
Hallon är precis som blåbär fullt av både anti-inflammatoriska antioxidanter och fiber och hjälper därför bland annat till att reglera kolesterolhalten. Dessutom får du i dig massor C-vitamin, folsyra, järn, kalcium och kalium på köpet.

Näringsinnehåll/100 ml

Energi 240 kJ/60 Protein 1 g Kolhydrater 12 g
Fett <0,5 g Vitamin C 15 mg*
*19% av av daligt rekommenderat intag, DRI (DRI för vuxna är 80 mg/dag).

Morot & Ingefära smoothie

med banan, äpple, apelsin och citron

Moroten lyser upp!
Morötternas höga andel fibrer sätter lite extra fart på magen och antioxidanten betakaroten som ger moroten dess sköna färg hjälper dig att öka på a-vitaminerna i kroppen och få fin lyster i hyn. Dock får du inte bättre syn av morötter. Detta är en myt som brittiska luftvapnet ligger bakom när de under andra världskriget ville dölja att man hade uppfunnit radarn och kablade ut att deras piloter hade ätit så mycket morötter att de började se bättre på natten.

Ingefära håller doktorn borta!
Det är ingen slump att ingefära ligger på sushitallriken eller rekommenderas som te för gravidillamående. Örten stimulerar ämnesomsättningen, stärker immunförsvaret och dess antiinflammatoriska och antibakteriella egenskaper har utnyttjas i årtusenden mot allt från magsår till ledvärk.

Näringsinnehåll/100 ml

Energi 220 kJ/50 kcal Protein <1 g Kolhydrater 11 g
Fett <0,5 g Vitamin C 12 mg*
*15% av Dagligt rekommenderat intag, DRI (DRI för vuxna är 80 mg/dag).

Havre & Spirulina smoothie

med äpple, ananas och banan

Möt den riktigt omtänksamma spirulina-algen!
Energigivande och antioxidantrik, Spirulina är en blågrön alg som växer naturligt i tropiska sjöar och är full av B, C och E-vitamin, protein (3 gånger så mycket som i nötkött), mineraler och järn. Förutom att stärka immunförsvaret, sänker spirulina även blodtrycket, kolesterolvärdet och lindrar hösnuva.

Svensk havre ger kraft i kropp och knopp!
Havre är 100% fullkorn. Innanför skalet samsas antioxidanter som innehåller alla viktiga vitaminer, mineraler, omega 3 och proteiner. Havre piggar upp, ger kraft, energi och uthållighet, håller blodtryck och blodsocker under kontroll samt minskar sockersuget.

Näringsinnehåll/100 ml

Energi 300 kJ/70 kcal Protein 2,3 g Kolhydrater 14 g
Fett <0,1 g Vitamin C 8,3 mg*
*10 % av av daligt rekommenderat intag, DRI (DRI för vuxna är 80 mg/dag).